Publicaties

De Facility Performance Monitor 2015 toont jaarlijkse stijging tevredenheid facilitaire services

Medewerkers van kantoor-, zorg- en onderwijsorganisaties beoordelen facilitaire services met een 7,2 (ten opzichte van een 7,1 in 2014). Het eindoordeel van medewerkers neemt jaarlijks een fractie toe. De stijging is marginaal, maar past in het beeld van een jaarlijkse toename van de tevredenheid. In de Facility Performance Monitor van Hospitality Group is de tevredenheid […]

Facilitaire Performance 2015

Medewerkers van kantoor-, zorg- en onderwijsorganisaties beoordelen facilitaire services met een 7,2 (ten opzichte van een 7,1 in 2014). Het eindoordeel van medewerkers neemt jaarlijks een fractie toe. De stijging is marginaal, maar past in het beeld van een jaarlijkse toename van de tevredenheid.

In de Facility Performance Monitor van Hospitality Group is de tevredenheid van circa 15.000 respondenten en de contract compliance vanuit circa 400 audits en mystery visits vastgelegd.

Receptie en automatenvoorziening opvallende stijgers

Vrijwel alle services, zoals restaurant, receptie, hygiënediensten en de werkplek, zijn iets beter beoordeeld dan vorig jaar. “De kleine stapjes vooruit doen vermoeden dat gerichte ontwikkeling en borging van servicestrategieën voorzichtig resultaat laten zien”, zegt Tim van Asch, managing partner van Hospitality Group. Opvallende stijgers zijn receptie en automatenvoorzieningen.

Wanneer we de vergelijking maken tussen de branches zien we dat receptie hoog scoort binnen alle omgevingen, eten en drinken met name binnen de kantooromgeving en beveiliging binnen het onderwijs. Binnen de zorg zijn medewerkers het minst tevreden over schoonmaak en binnen onderwijs over automatenvoorzieningen.

Uit de Facility Performance Monitor blijkt ook dat facilitaire dienstverleners nog steeds moeite hebben om afspraken over de dienstverlening na te komen. Bij hygiënediensten is de foutenratio bijvoorbeeld zelfs 19%.

Investeren in inspirerende werkplekken en belevingsgerichte services

“Het is opvallend”, benadrukt Tim van Asch, “dat services die medewerkers erg belangrijk vinden, zoals de werkplek en schoonmaak, achterblijven. Dit zijn bij uitstek de services waarmee de tevredenheid flink kan worden verbeterd.”

Zo kun je bij schoonmaak denken aan het vergroten van de zichtbaarheid, het verbeteren van de interactie met gebruikers en meer aandacht voor de belevings- en inrichtingselementen (kleur/geur). In de werkomgeving zijn medewerkers op zoek naar inspirerende werkplekken en mogelijkheden om activiteitgericht te kunnen werken.

Vergroten toegevoegde waarde met slimme servicestrategie en gerichte sturing

Een duidelijke servicestrategie biedt kansen om waarde toe te voegen en de tevredenheid te vergroten. Het vervolgens actief sturen op contract compliance met audits en houding en gedrag met mystery visits draagt substantieel bij aan het realiseren van afgesproken service levels.

Om services nog slimmer te programmeren ontwikkelde Hospitality Group acht Persona’s waarmee de behoefte van medewerkers en gasten beter te begrijpen en te voorspellen is. Het loont de moeite omdat tevreden en betrokken medewerkers meer productief zijn en langer bij hun werkgever blijven.

"Dankzij de Facility Performance Monitor zijn we in staat om objectief de gecontracteerde prestaties van onze service leveranciers te monitoren".

Boudewijn Löwenthal | Equens

"Alleen goed en gestructureerd meten is weten!"

Jozien Franssen | Rabobank